vrijdag 13 januari 2012

Visie op het Mens-zijn

Een mens is een raar ding, en leven is een vreemde belevenis. Een groot deel van de tijd ben je niet wie en wat je wil zijn :je bent verliefd dus sta je met een klep vol tanden en zeg je niets. Je zegt wat je niet zou willen zeggen: je hebt een grote bewondering voor stoicisme en mentaal incasseringsvermogen, dus wanneer je vrouw zegt dat je niet zo zou moeten zitten kruimelen op de bank maar er een bordje bij moet pakken geef je haar lik op stuk, zegt dat haar eeuwige gezeik je mijlenver de keel uit hangt, wrijft de kruimels er nog eens goed in en voelt je de rest van de dag waardeloos. Je doet wat je niet zou willen doen: je houdt deze maand alweer niets over van je salaris dus ga je winkelen om jezelf op te vrolijken.

Het leven heeft voor mij nog het meest weg van een ritje op een Olifant. Een Olifant die Merlijn heet en die ik al 28 jaar ken.  Soms luistert hij, soms luistert hij niet. Ik vraag me altijd af waar hij naartoe onderweg is, wat hij nodig heeft om de humeurigheid op afstand te houden. Als hij humeurig wordt is het leven voor mij niks aan. Dan loopt hij maar wat in het rond te mopperen en verveel ik me dood. En ik mopper dan op hem omdat hij zo loopt rond te klooien maar ja, een olifant heeft een dikke huid. Het kost ook ontzettend veel moeite om hem zover te krijgen dat hij mijn huiswerk maakt. Doe nou even drie uurtjes hard je best dan zal ik daarna de rest van de dag niet zeuren! "Ja, maar dit filmpje is heel leuk, en dat huiswerk kan ik straks ook nog maken" Ok ok maar dan moet je het straks ook echt doen! "jaja" Waarom heb je nou nog niks gedaan we zijn twee uur verder! "Vorige week was ik op tijd begonnen en toen had je me voor de gek gehouden. Toen ik klaar was zei je, dat het nog zo vroeg was dat we nog wel wat konden doen. Er is altijd meer te doen of ik nou vroeg begin of niet" Tja, dat is waar. Dus moet ik maar rustig wachten tot mijn Olifant uitgekeken is en hopen dat er dan nog wat tijd overblijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten