zaterdag 1 september 2012

Verkiezingen

Nog iets meer dan een weekje naar de verkiezingen in Nederland. Altijd weer een uitermate boeiend fenomeen.
Van de verkiezingsparadox: 'Het kost altijd meer moeite om je stem te gaan uitbrengen dan je er zelf mee opschiet, omdat jou stem toch het verschil niet maakt, en je het jaar erop dus precies net zoveel belasting betaalt en die op precies dezelfde manier wordt besteedt, of je nou wel of niet zou zijn gegaan'. Die vertelt ons dat stemmen een altruistische handeling is, iets wat je doet voor het grotere goed en niet voor jezelf.
Tot de programma's die vrijwel inwisselbaar zijn met die van tien jaar geleden:
"Wij zullen de Hardwerkende Belastingbetalers beschermen tegen de Schaamteloze Potverteerders" doet het elke keer weer erg goed, waarbij de potverteerders inwisselbaar zijn afhankelijk van waar je grootste ergernis zit. Zijn het de graaiende bankiers, stem op links, zijn het de luie immigranten, stem op rechts. Het verhaal is hetzelfde, de emotie is hetzelfde, alleen het lijdend voorwerp is inwisselbaar, en zo ook degene die het verhaal vertelt.
Stem vooral niet, u legitimeert hiermee het systeem! zeggen de Anarchisten. Wie niet eens voldoende steun heeft voor een protestpartijtje met een enkele zetel hoef je toch niet serieus te nemen? Zeggen de Democraten. Allebei hebben ze al decennia lang gelijk.
"WIJ zullen ECHT naar U luisteren" zegt de 50-plus partij. Dat doet de poes van de buren ook als ik haar tegenkom, denk ik dan. Die kijkt heel aandachtig en houdt haar kopje schuin als ik over filosofie begin. En belangenpartijtjes doen de politiek geen goed. De Voorzienigheid verhoede dat we eens ook een Partij voor de Auto van de ANWB en een Partij voor de Fiets van de fietsersbond krijgen.  Dan verzandt alles definitief in het verdelen van een almaar krimpende Koek.
"Wij hebben een Plan" dus stem op ons en ga daarna vooral rustig slapen is nooit weg geweest. Al die Plannen hebben al decennia lang een hele belangrijke overeenkomst: Philips,Shell en ING hebben geen last van wat in het Plan staat. Mocht dat per vergissing soms toch zo zijn dan kan dat altijd gaandeweg gewijzigd worden. Het is toch onvermijdelijk dat van de tien punten er eentje wat aangepast moet worden, en iedereen is toch weer gaan slapen.
"En nu is het genoeg geweest met...." Ook zo'n boodschap met inwisselbaar lijdend voorwerp. 'De Anti-Europa partij'. Ze hebben waarschijnlijk geen campagnebudget maar dat geeft ook niet, de naam zegt alles. Meeliften op de golf van ergernis met als enige eigen inbreng het aanbieden van een oversimplificatie van een complex probleem aan iedereen die zich er niet in wil verdiepen maar zich er wel mee wil bemoeien. Ik wens hun enige kamerlid straks veel succes als 3FM op de stoep staat met de vraag of de brug over de Ijzeren Rijn nog wel gebouwd mag worden nu gebleken is dat de rolbever daar voorkomt.

Ik heb het zelf uitermate makkelijk deze verkiezingen. Ik ben Piraat. Niet omdat ik het gedachtengoed van de Piratenpartij onderschrijf. De patentendiscussie is nou typisch zo'n complex probleem waarvoor er geen magic bullet is, beide partijen liters boter op hun hoofd hebben en goede argumenten bij de vleet. De Piraten lopen opzichtig te zwaaien met een pistool met de sticker magic bullet er op en zonder magic bullet er in. Daarmee hopen ze op een of twee zetels en ik hoop het van harte mee. Als wannabe intellectueel ga ik geheel volgens het boekje voor een Ideaal, dat maar heel mondjesmaat wordt vertegenwoordigd door mijn partij, maar bij gebrek aan beter ga ik er toch voor. Mijn ideaal is de directe democratie, waarbij politiek wordt gespeeld op de bal en niet op de man. Bij de Piraten bepaalt de stemming onder de leden de stem van het kamerlid. Ik vind dat belangrijk omdat het mij verlost van de plicht te stemmen op een samenraapsel van ideeen. Ik ben tegen het verknallen van het Rottemerengebied door een nieuw stuk A13/A16 wat nergens toe dient (volgens mijn geheel onbescheiden en ongeinformeerde mening, een ferm standpunt dient immers niet gehinderd te worden door kennis en in deze wens ik een ferm standpunt in te nemen). Groenlinks maakt zich ook sterk tegen de aanleg van dat stuk snelweg. Ik ben tegen het afschaffen van de basisbeurs. Groenlinks is er voor. TOOOET gaat de zoemer, afgekeurd, volgende kandidaat. Volgende partij, weet nog niet of ze de snelweg willen, ofwel, gebruiken het als wisselgeld voor de komende onderhandelingen. TOOOET, de Rottemeren als wisselgeld? Over mijn lijk. Zo wordt politiek heel vermoeiend. Ik kom er bij geen enkele partij uit, overal gaat de zoemer. Maar bij de Piraten mag ik daar tezijnertijd mijn eigen ongeinformeerde mening over de wereld in knallen. Niet gehinderd door kennis noch smeergeld. Ideaal. En het blijkt nog te werken ook. Wisdom of the Crowd heet dat. Beste uitvinding ooit. Ik ben verkocht. Peace of mind. Bij de Piratenpartij. Laat die verkiezingen maar komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten