zaterdag 9 augustus 2014

Stadservaringen

Als je in dik een week tijd vier grote steden bezoekt geeft dat ook een mooie kans om te vergelijken.

Praag: mooie hoofdstad, verkeer goed geregeld. De hele binnenstad is gelegd met kinderkopjes. Het is er fijn lopen, er rijden trams en bussen en vrij weinig auto's. Waarschijnlijk omdat je ze toch nergens kwijt kan als je het wel zou doen. Het is er schoon, het eten is lekker en je zou er bijna zelf willen wonen en..... ergens lijkt er toch een ondertoon van wrevel in de bevolking te zitten. De weinige mensen die in de binnenstad wel auto rijden zijn over het algemeen welgesteld. Kleine of krakkemigge auto's zie je er niet. Misschien in de voorsteden maar ik heb er geen één gezien. Audi, BMW en Skoda voeren de boventoon. De bestuurders van die auto's hebben geen geduld. Als het echt niet anders kan stoppen ze nog wel voor een voetganger, maar als het ze te langzaam gaat is de toeter dichtbij, en anders razen ze wel vlak achter je langs om je te kennen te geven dat als je je op de weg begeeft je maar beter kan dóórlopen. Verder op de weg zijn de trams en bestelbusjes voor het bevoorraden van de diverse restaurants en winkels. En die beroepschauffeurs hebben weer helemaal geen geduld met inparkerende of afslaande BMW rijders en ook hun hebben de toeter heel dichtbij. Het verkeer geeft de indruk van een wat gesegregeerde samenleving waarin de lagen niet zoveel met elkaar op hebben. Ik was er natuurlijk maar een dag dus misschien zie ik het verkeerd, maar toch. Een bepaalde gemoedelijkheid, geduld en tolerantie voor elkaar die je elders ziet lijkt in elk geval op straat wat te ontbreken.

Budapest is weer een stuk groter en drukker. De stad heeft dat bruisende wat je bij wel meer miljoenensteden tegenkomt. Wat je het gevoel geeft alsof de overheid handen en voeten tekort komt om die enorme mensenmassa in nog enigszins geordende banen te leiden. Teveel bedelaars om van de straat te houden, teveel gebouweigenaren die hun negentiende eeuwse panden laten verslonzen totdat de balkons er letterlijk vanaf brokkelen om ze allemaal aan te schrijven en tot onderhoud te dwingen. De stad heeft wel drie ondergrondse lijnen maar het merendeel van het vervoer gaat over de weg, in de tram, in de bus, en heel, heel veel toeristen in een sightseeing bus waaronder wijzelf. Er is geen ring(snel)weg, de trein komt aan in vier losstaande kopstations, er zijn zoveel bussen en trams dat op ov-kaarten alleen 'geselecteerde routes' zijn aangegeven. Er zijn geen viaducten en verdiepte wegen zoals in Rotterdam of Parijs. Alleen brede, zesbaans autowegen zonder middenberm, maar met aparte busstrook, gereguleerd met stoplichten. Gloednieuw asfalt, en het werkt heel aardig. Alles rijdt veel, vaak en op tijd. Zonder de miljardenbudgetten voor verhoogde snelwegen, grote metronetten en mega-centrumstations denk ik dat je niet gauw een beter geordend verkeersnet vind als Budapest.

Op Hero's Square kun je zien hoe je een geroemde Hongaar wordt. De eerste en noodzakelijke voorwaarde is dat je man bent en streng kijkt. Verder helpt het heel erg als je ook militair bent, hoewel een handvol het buiten het leger om gelukt is. Een mooi paard is ook aan te raden.

Het autovrije uitgaanscentrum rond de St. Stephanusbasiliek is klein, eigenlijk te klein en ik denk dat ze het nog wel gaan uitbreiden, maar mooi en levendig. Heel leuk is een verdiept pleintje met allemaal café's, en daarboven een publiek zwembad met terrasjes erlangs. Er komen vooral jongeren en het is er heel druk en gezellig. Ik hoop dat het bij ons Rif010 dat dit jaar het stadsinitiatief op den duur net zo leuk wordt. S'avonds ijn we in de Basiliek naar een orgelconcert geweest, deels begeleid door een zanger van dik in de zeventig en een dwarsfluitist van amper zeventien. Prachtig.

In Krakau is het oude centrum zo mooi, gezellig en ontspannen dat je er eigenlijk nooit meer weg wil. Uit eten is als je even zoekt en niet direct aan het marktplein hoeft te zitten spotgoedkoop (in tegenstelling tot het winkelcentrum naast het treinstation waar je overal de internationaal gangbare tarieven voor betaalt). Op de markt is het levendig met dansgroepen, levende standbeelden, muzikanten. Eigenlijk de meest ideale vakantiestad die ik tot dusver ben tegengekomen.

En Berlijn is eigenlijk een post apart waard, dus die bewaren we voor een volgende keer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten